6 Ekim 2007 Cumartesi

Paranın Kasa'sına yolculuk

La exposicion de Sencer Vardarman, el artista de origen Turco y vive en Alemania nos cuenta la historia de las monedas de distintas epocas y de paises.


Sencer Vardarman'ın Kasa Galeri için hazırladığı sergi, paranın insanlık tarihindeki yolculuğuna ışık tutuyor. Tarih boyunca dolaşımda olan değiş-tokuş araçlarının izlerini süren bu çalışma, aynı zamanda bir dönem kasa dairesi olarak hizmet vermiş Kasa Galeri'nin de tarihi misyonuna göndermede bulunuyor

06/10/2007 (58 kişi okudu)
DUYGU DURGUN (RADİKAL Arşivi)

Karaköy'ün en eski yapılarından biri olarak 20. yüzyılın başında inşa edilen, bugüne dek pek çok finans kurumunu barındıran, eski adıyla Minerva Han, günümüzün Sabancı Üniversitesi Kasa Galeri'si, tarihi misyonuna uygun olarak, 'para' konulu bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Berlin'de çalışmakta olan sanatçı Sencer Vardarman'ın Kasa Galeri için özel olarak hazırladığı sergi, eskiden banka olarak kullanılmış mekânın bu özelliğine odaklanarak paranın ve işaret ettiği anlamların tarih boyunca izini sürmeyi amaçlıyor.

Vardarman'ın yanı sıra, Rey Akdoğan, Mario Asef, Fulya Çetin ve Tobias Laukemper'in işlerine de yer verilen serginin kuşkusuz en ilginç yanı, Vardarman'ın paranın insanlık tarihiyle eş yolculuğunu gözler önüne seren çalışması.

Para birimi Köleler Sanatçı, bu işinde değiş-tokuş araçlarının etimolojik kökenlerinin izlerini sürerken, global kültürün kolektivizmini ve paranın ekonomi dışı fonksiyonlarını da gündeme getiren bir soyağacı oluşturuyor. Tarih boyunca paranın farklı coğrafya ve topluluklar için taşıdığı sembolik anlamların bir araya getirildiği bu çalışma, insan topluluklarının para ile ilişkisinde kıyıda köşede kalmış bilgileri de gün ışığına çıkarıyor. Ziyaretçiler sergide ayrı ve uzak coğrafyalarda olsalar bile bazı toplumların parayı ifade etmek için ortak terimler kullanmış olduklarına tanık oluyor. Hatta yaşanılan yöreye göre paranın bitki ya da hayvan figürleriyle temsil edildiğini görüyor.

Tarihin belli dönemlerinde soylu ya da varsıl kişilerin kendi adlarıyla para birimleri bastırarak, dönemin siyasi otoritelerinden bile daha güçlü hale geldiklerini görüyor... Ancak belki de en ilginç olanı, 16. yüzyıldan başlayarak iki asır boyunca erkek ve kadın kölelerin para birimi olarak kullanılmış olması. Bu dönemde Batı Afrika'dan köle ticareti yapan Portekizli tüccarlar kadın ve erkek kölelerin değerini 'peça' (parça) kelimesiyle ölçüyor, bu ifadeyi aynı zamanda para birimi olarak da kullanıyorlar.

Bilgiyi görselleştirmek Vardarman, projenin sunuş biçiminde de farklı bir yol önererek bilgiyi görselleştiriyor. Bu yönüyle, artık giderek daha az okunan bir çağda bilgi sunumu için alternatif bir yol öneren serginin temel kaynağını web üzerindeki araştırma sonuçları oluşturuyor.

Vardarman, böylelikle 80'lerde ilk örneği Amerika'da verilen 'information art' ekolünün yolundan giderek bilginin yaygın kitle iletişim araçları yerine alternatif yollardan edinilmesi yönünde ilginç bir örneği karşımıza çıkarıyor.

Hiç yorum yok: